Friformslajv

Vi vill hålla Steam and Iron så fritt från regler som det går men eftersom vapenrekvisita är tillåtet finns det en del regler som krävs för våra spelares säkerhet och andra för att se till att vår tid tillsammans blir så rolig som möjligt.

Lajvet är alkhol & drogfritt. (Kaffe och te räknas inte som en drog)

Karaktärskrav

Din karaktär ska ha en bakgrundstext, åtminstonde en halv A4 sida lång som beskriver din karaktärs liv och lite om vad som motiverar denne så att vi kan väva in det i händelserna på lajvet. Bakgrundstexten ska skickas in för godkännande senast en månad innan lajvet.

Kostymkrav

Vi har inga krav för historiskt korrekt klädsel, du behöver inte oroa dig för att använda dig av äkta material osv men vi strävar efter en steampunk estetik. Vad är då Steampunk? Klädseln tar inspiration från 1800-talet, främst brittiskt och amerikanskt mode.

Tillbehör, vapen och liknande behöver inte följa århundradets tekniska limiteringar (en del tekonologi ligger faktiskt före dagens, som Cogsworths automotoner t.ex!) men elektricitet har ingen hört talas om och det är just ångkraft som är den primära energikällan men det finns också utrymme för högre sci-fi som maskiner som drivs av mer mystiska metoder. Vi ser gärna att man lägger ett fokus på sånt som ser praktiskt och användbart ut.

All rekvisita skall godkännas av spelledningen. Allt som inte är vapenrekvisita kan godkännas genom foto som skickas till vår mail: steam@mklajv.se

Vapen

Vapen på A tale of Steam and Iron följer Masquerade Kalmars vapen-rekvisita regler vilket innebär att blankvapen inte är tillåtna (handvapen av metall) och skjutvapen ska vara inkapabla att avfyra någon sorts projektil. Alla vapen ska granskas av vår vapen-ansvarige Alexander Jääskeläinen.

Spelregler

Eldstrid

Om din karaktär ska skjuta på en annan så krävs ett samspel mellan spelarna, det är svårt att spela att man blir skjuten på om man inte vet om att man blir det så se till att ha ögonkontakt, rikta sedan vapnet mot den du skjuter på och infomera att du avlossar ditt vapen genom att högt säga “bang!”, det är sedan upp till motspelaren att bestämma om denne blev träffad och var.

Handgemäng

Var framförallt försiktiga med varandra! Teater-fighting är tillåtet men ska helst bara ske mellan spelare som känner sig säkra på varandra. För att börja en teater-strid med en annan spelare håll upp en knuten näve, motståndaren accepterar off att man är villig att ge sig in i det här genom att ge en "fist-bump", klappa till spelarens näve med sin egen. Ni bestämmer själva vem som vinner och hur grava era skador blir. Visa hänsyn och bryt spelet omedelbart om någon blir skadad. Spelledningen förbehåller sig naturligtvis rätten att bryta alla sådana teater-fights som spellednignen bedömmer går överstyr.

Läka sår, karaktärsdöd

Det är helt upp till dig själv om du vill att din karaktär ska dö, om detta händer så får du byta till en annan förberred karaktär om du önskar men döda karaktärer är döda. CUS har formidabla läkare med närmast magiska läkemedel så tio minuter i sjukan kan ta hand om de allvarligaste skadorna, du spelar sedan hur mycket du vill på din karaktärs återhämtning.

Med allt detta sagt om stridsspel så kom ihåg att detta är absolut inte fokus för lajvet. Ett slagsmål kan sätta stämningen för en scen, det ska absolut inte vara dess fokus.

Tecken och kod-ord

Off-tecken - Om du behöver gå ur din roll för att ställa en fråga eller av någon annan anledning håller du upp en knuten näve vid sidan av huvudet för att visa att du inte längre spelar.

"Steam on" - Gillar du var scenen är påväg och märker att det kunde bli ännu bättre men att dina medspelare kanske inte vågar spela mer intensivt mot dig så kan du använda detta ord för att uppmuntra dem att ta spelet till nästa nivå.

"Iron down" - Om du är obekväm med vart spelet är påväg men inte vill bryta scenen använder du ordet för att uppmuntra dina medspelare att dämpa sitt spel mot dig.

"Fullstopp" - Använd det här ordet när du vill bryta en scen, tiden stannar när du ropar fullstopp och vi kan lösa eventuella konflikter tillsammans. Bara spelledare kan starta lajvet igen efter ett Fullstopp.

"Nu går vi in" - Lajvet börjar, används bara av spelledare. Alla som inte visar Off-tecknet anses vara i spelet.

"Nu går vi off" - Lajvet slutar, används bara av spelledare. Kan användas både för en time-out eller för att markera att lajvet är över.