Alla färdigheter

Här följer en detaljerad beskrivning av hur vi i spelledningen tolkar alla färdigheter.

För att bli bättre i en färdighet köper du poäng i färdigheten och betalar då nivån av färdigheten x3 XP. Om du till exempel vill höja din färdighet Idrottande till från 1 till 2 så kostar det 2x3=6XP.

Fysiska

Idrottande

Gör dig bra på att klättra, springa, simma, cykla och andra fysiska aktiviteter som att kasta spjut och skjuta pilbåge.

En karaktär helt utan Idrottande har svårt för att exempelvis simma och klättra ifrån någonting farligt.

Förslag på specialiseringar: Parkour, klättring, simning

Oväpnad strid

Gör dig bra på att slåss obeväpnad. Brottning, boxning, kickboxning. Väsentligt för att kunna jaga om man använder våldsamma metoder.

En karaktär helt utan Oväpnad strid har aldrig varit i ett slagsmål i hela sitt (o)liv.

Förslag på specialiseringar: Brottning, boxning, kickboxning, feeding

Köra

Gör att du kan köra flera typer av fordon samt köra bra och säkert under stress och i högre hastigheter. Gör att du anländer snabbare till destinationer, oavsett fordon.

En karaktär helt utan drive kan inte framköra något motordrivet fordon.

Förslag på specialiseringar: Två/Trehjuliga fordon, Personbil, Lastbil, Flygplan, Helikopter, Båt, Fartyg.

Skjutvapen

Låter dig hantera skjutvapen på ett kompetent sätt.

En karaktär helt utan skjutvapen kan inte ladda ett vapen, vet förmodligen inte vad en säkring är och träffar förmodligen sig själv i foten lika ofta som sitt mål.

Förslag på specialiseringar: Revolver, halvautomatiska vapen, helautomatiska vapen, handvapen, gevär

Stöld

Låter dig stjäla saker och hantera fysiska säkerhetssystem.

En karaktär helt utan Stöld kommer inte kunna stjäla något från en annans person och kanske försöka dyrka ett lås med en hårnål.

Förslag på specialiseringar: Ficktjuveri, låsdyrkning, larm, tjuvkoppling

Smyga

Låter dig göra saker utan att du blir sedd.

Notera att även med Obfuscate är denna skill värdefull, om du vill kunna göra något annat än att observera.

En karaktär helt utan Smyga kommer inte kunna ta sig särskilt långt obemärkt.

Förslag på specialiseringar: Fingerfärdighet, smyga, skuggning, vara tyst

Vildmarksliv

Du vet hur man överlever i vildmarken. Detta inkluderar hur man hittar bytesdjur i naturen och hur man hittar skydd från solen ute i det vilda. Du får också viss kunskap om vad som gömmer sig utanför staden och hur man undviker de värsta.

En karaktär helt utan vildmarksliv kommer ha väldigt svårt för att klara sig en längre tid utanför civilisation och kommer förmodligen dö när hen inte hittar skydd innan gryningen.

Förslag på specialiseringar: Skydd, jakt,

Väpnad strid

Låter dig slåss med närstridsvapen, som svärd, klubbor, yxor och liknande. Väsentligt om du vill vara ett reellt hot mot en annan invigd.

En karaktär som helt saknar Väpnad Strid har aldrig hållit ett vapen, och löper större risk att skada sig själv än sin motståndare.

Förslag på specialiseringar: svärd, klubbor, yxor

Sociala

Djurtämjning

Låter dig tämja och hantera djur till att göra det du vill. Ryktena säger ju att Sheriffen använder stadens kråkor för att spionera på folk, så någon som håller sig väl med dem kanske inte blir skvallrad på. Vem vet?

En vampyrkaraktär helt utan djurtämjning upplever de flesta djur som fientligt inställda. En mänsklig karaktär är endast ouppskattad av de flesta djur.

Förslag på specialiseringar: Lydnadsträning, lugna, reptiler, hunddjur, primater, riddjur

Empati

Låter dig lägga märke till detaljer hos NPCs, i deras sätt att tala eller bete sig. Genom detta kan du lättare ta reda på om någon verkar vara oärlig eller om någon kommer agera hotfullt mot dig.

En karaktär helt utan empati kommer inte förstå sig på andra och kommer ha svårt att tolka sociala situationer.

Förslag på specialiseringar: Detaljkännedom, sympati, utröna motiv, lugna person, psykoanalys

Hotande

Gör det svårare för andra att få människor att agera mot dig, förutsatt att de känner till dig. Kan också användas till att få större folkmassor att lyda enklare kommandon som att få dem att skingra sig och ge plats eller för att få dem att tystna. Du kan övertala en NPC genom att använda Hotande, men hen kommer göra tjänsten du ber om hastigt och antagligen undvika dig i framtiden.

Vissa NPCer är mer mottagliga för Hotande än Övertalning.

En karaktär helt utan Hotande kommer finna det svårt att få respekt av andra och en syl i vädret i en folkmassa. Hen kommer heller inte kunna skrämma eller hota någon till lydnad.

Förslag på specialiseringar: Utpressning, Fysiska hot, dolda hot, auktoritet

Övertalning

Gör det lättare för dig att få NPCs att göra som du vill, och hjälper till vid förhandling, prutande och dylikt. NPCer som övertalas med Övertalning, till skillnad från Hotande, kommer lämna scenen med ett gott intryck av dig och vara mer benägen att göra det som avtalats och att göra det bra.

Vissa NPCer är mer mottagliga för Övertalning, än Hotande.

En karaktär utan Övertalning förstår sig inte på finesserna av att muta folk eller att slå en bra deal med en affärspartner utan löper stor risk att förolämpa personen hen pratar med.

Förslag på specialisering: Retorik, köpslå, tjänster, muta

Konstnärlighet

Ger dig möjlighet att kompetent skapa konst, av alla dess slag. Ju mer du har desto “bättre” konst kan du tillverka, eller åtminstone mer tekniskt korrekt. Du får också kännedom om lokala konstnärer och det kan ge dig bonus i att ta dig in bland sociala influenser.

En karaktär helt utan Konstnärlighet är ungefär lika konstnärlig som en daggmask, och klarar ungefär av att rita streckgubbar eller dansa fuldans.

Förslag på specialiseringar: Porträtt, skulpturer, vals, gitarr, sång, prosa

Socialisering

Gör det lättare för dig att knyta kontakt med människor. Karaktären kommer lämna ett bättre intryck hos de den möter vilket gör det lättare för dig att få ut information ur dem. Väsentligt för dig som jagar genom att förföra.

En karaktär utan Socialisering är bara av sin personlighet ganska obekväm att prata med.

Förslag på specialisering: Flirta, Nätverkande, Mingla, samla rykten,

Gatsmart

Ger dig kunskap om Gravhamns undre värld och en förståelse för hur illegala organisationer fungerar, du får därför bonus på alla influenshandlingar som har med sådana att göra.

En karaktär utan Gatukunskap är nog inte helt övertygad om att folk ibland gör olagliga saker, och definitivt inte organiserat.

Förslag på specialiseringar: Gäng, Pengatvätt, smuggling, knark, lokal slang

Fiffel

Låter dig skapa förklädnader och att göra saker obemärkt. Karaktären kan skapa och utnyttja undanmanövrar och ljuga sig blå utan att NPCs omedelbart förstår hens motiv. Du kan ta dig in på fester du inte är bjuden till, och bluffa hejvilt. Också mycket användbart för att hålla maskeraden.

En karaktär helt utan Fiffel är lätt att genomskåda och har svårt för att ljuga trovärdigt.

Förslag på specialiseringar: Poker face, lögner, förklädnader,

Mentala

Utbildning

Ger dig kunskap om Gravhamns (och Sveriges) historia, geografi, och andra socionoma fält. Du vet hur man navigerar Gravhamns universitetsbibliotek, och med tillräckligt mycket så känner du kanske till en och annan hemlig avdelning.

En karaktär som inte har någonting i Utbildning kommer inte vara kompetent nog att slå upp saker som har med det socionoma att göra, om den skulle behöva det, och vet förmodligen väldigt lite om historia.

Förslag på specialiseringar: Teologi, Gravhamns Historia, Särskillda områden i Gravhamn, (Mänskliga) Lagar och regler,

Skapande

Låter dig bygga saker av praktisk natur.

En karaktär utan Skapande har förmodligen lite svårt att bygga ihop Ikea-möbler.

Förslag på specialiseringar: Grovsmide, snickeri, betonggjutning, stenhuggeri

Dator

Ger dig möjlighet att utnyttja datorsystem. Detta kan användas för att hacka dig in i säkerhetssystem och att sätta upp digitala sådana.

En karaktär helt utan Dator kan inte använda en mobiltelefon till något mer komplicerat än att ta emot samtal.

Förslag på specialiseringar: Brandvägg, Hacking, Deepweb, Anonymisering, Säkerhetssystem, Sociala Nätverk

Undersökning

Gör dig kompetent på att undersöka platser där konstiga saker har hänt, och att samla in ledtrådar.

En karaktär utan Undersökning vill förmodligen ta med sig en kompis om den ska undersöka konstigheter, för den kommer förmodligen inte hitta ett smack.

Förslag på specialiseringar: Kriminalteknologi, spaning,

Medicin

Låter dig förstå hur den mänskliga kroppen fungerar, och kan låta dig rädda människor från att, säg, dö. Kunskapen om medicin gör det lättare (men inte trivialt) att jaga utan att dina offer råkar dö. Och om olyckan skulle vara framme kan du kanske rädda dina offer. Du har också lättare att smälta in i miljöer där medicinsk kunskap kan vara viktigt, och att förstå en eventuell obduktionsrapport.

En karaktär helt utan medicin förstår typ att människor måste ha blod för att överleva, och att de måste äta regelbundet för att överleva. Ju äldre du är desto starkare blir denna glömska.

Förslag på specialiseringar: Läkemedel, livräddande, kirurgi.

Ockult

Du är bekant med de viktigaste ockulta texterna, och kan en hel del om Gravhamns övernaturliga historia. Men långt ifrån allt. Det viktigaste Ockult låter dig göra är att du kan tolka texter om det övernaturliga, som oftast är kryptiskt skrivna och som kräver att man kan översätta från döda språk. Du har också en viss vana vid hur ritualer och magi utförs. För förståelse om specifika övernaturliga saker se meriten Förbjuden Kunskap.

En karaktär som inte har något i ockult tror förmodligen inte på spöken, och har kanske inte fattat att vampyrer tål vitlök.

Förslag på specialiseringar: Döda språk, Symboler, Artefakter

Politik

Ger dig insikt i den rådande politiken i Gravhamn vilket gör det betydligt enklare för dig att påverka den lokala politiken. Du vet vilka som sitter i kommunfullmäktige och så vidare. Du har också en bra förståelse för hur man påverkar statliga myndigheter och får därför bonus på alla influenshandlingar som har med sådana att göra.

En karaktär helt utan politik vet förmodligen inte vad borgmästaren heter, och märker bara att det är val för att de säger det på TV.

Förslag på specialiseringar: Lobbyism, folkpolitik, toppolitik, demonstrationer, propaganda

Naturvetenskap

Ger dig kunskap om naturliga fenomen, så som biologi, fysik, kemi och så vidare. Låter dig utföra vetenskapliga analyser och tillverka kemiska preparat. Notera dock att alla kemikalier som är på något sätt flambara eller explosiva är extremt förbjudna för de invigda att tillverka, äga, och förmodligen att ens titta på. Cigarettändare brukar ses som okej såvida ingen äldre är i närheten.

En karaktär som saknar Naturvetenskap klarade förmodligen inte gymnasiekurserna, eller har åtminstone glömt dem.

Förslag på specialiseringar: Biologi, fysik, kemi,


Innehåll Copyright © Masquerade Kalmar 2018. Alla Rättigheter reserverade

Vampire the Requiem © White Wolf Publishing - A Paradox Interactive AB company. All rights reserved.