Vision

Gravhamn är en fiktionell stad i ett Sverige och en värld som är betydligt mörkare, farligare och mer dyster än den värld vi lever i idag. Kapitalism, klassklyftor, kriminalitet och kriser färgar den version av verklighet vi spelar i och vi gestaltar de som faller mest offer, eller de som orsakar mest kaos. Vi spelar vampyrer, en uråldrig varelse som livnär sig på livsblodet från människor och djur. Nattaktiva monster som rör sig i skuggorna, eller odödliga stjärnor som dras till ljuset likt nattfjärilar.

Gravhamn är den staden i Norden där det finns absolut flest vampyrer. Det är en stad av lyx, ljus, rikedom, flärd, dekadens. En stad av fattigdom, skräck, erotik, våld, alkohol, droger, diskriminering. En stad av kontraster. En stad av liv och död.

Vi spelar de vampyrer som är på sitt samhälles botten. De som inga andra vill synas med, men som är ett nödvändigt ont i staden och ett bra sätt att få saker gjorda. Där alla har så lågt anseende att alla sitter i samma båt, en båt som vissa är desperata att ta sig ur. Vi spelar de vampyrerna som hamnar i skiten, de vampyrerna som ingen tittat åt två gånger och de vampyrerna vars upptåg kanske inte drar riktigt lika mycket uppmärksamhet till sig från de äldre. De som inte blivit erkända, de som inte blivit uppmärksammade ännu och de som blivit falskt anklagade. De som glömts bort.

Vi vill följa dessa individers historia. Vi vill se dem uppnå eller överge sina mål, överkomma sina hinder eller falla offer för motståndet. Vi vill skriva en berättelse om en stad av blod, våld och död. Kanske inte helt olikt de berättelserna om vampyrer som uppstod under den första romantiska eran på 1700-talet, de skräckfilmer som kom under 1900-talets första halva eller för den delen de moderna goth-punk-vampyrerna från samtidens fiktion.



Gravhamn är en kampanj där vi i spelledningen vill se långsiktiga karaktärsutvecklingar i en levande värld som vi alla, SL och deltagare, skapar tillsammans.

Vi vill skapa en stor, levande värld i en utvecklad stad där det ska finnas mycket att utforska, men fokuset ska ligga på lajven och även om vi har en rik och detaljerad stad att utforska i mellanspel så ska lajvtillfällen, och spelandet vi gör på plats, ta prioritet. Mellanspel och mellanlajvshandlingar ska förgylla lajven, inte ersätta dem.

Vi vill att spelet ska vara lätt att komma in i, för nya och erfarna spelare. Karaktärernas vampyriska behov, deras val för att fylla dem, och valens konsekvenser, ska stå i fokus för berättelsen vi skapar tillsammans.

Vi vill utforska den vampyriska naturen och spela med en Nordic Larp-modell som innebär att vi inte spelar för att vinna lajvet, utan spelar för att utforska och fördjupa våra karaktärer, deras relationer och världen runtomkring. Där spelet och spelupplevelsen ligger i större fokus än regler och XP. Där vi inte är rädda för att låta våra karaktärer utvecklas och förlora för att kunna kämpa sig upp. Där vi inte är rädda för misär och misslyckande.

Det ska vara kul och kännas värt att närvara på lajvtillfällen. Vi vill längta och peppa inför varje lajv och alltid försöka ta spelet längre.


Innehåll Copyright © Masquerade Kalmar 2018. Alla Rättigheter reserverade

Vampire the Requiem © White Wolf Publishing - A Paradox Interactive AB company. All rights reserved.