Vampyrklanerna

Varje besläktad är medlem i en klan. En klan är en grupp med vampyrer som alla delar gemensamma egenskaper. De populäraste av de besläktades mytologier föreslår att alla vampyrer antas ha härstammat från en gemensam anfader, grundaren av klanen, fastän ingen har svar på vilka dessa grundare kan ha varit. När en vampyr omfamnar en ny besläktade är avkomman av samma klan som föregångaren.

Vissa “underklaner” existerar också, kända som blodslinjer, men dessa kan aldrig hittats utanför en av de fem huvudklanerna. En nybliven vampyr kan aldrig vara med i en blodslinje, utan den måste ha kommit upp i blodspotens 2 först.

Ventrue

Makt korrumperar, absolut makt korrumperar absolut.

Smeknamn: Kungar, Snobbar
Discipliner: Animalism, Dominate, Resilience
Bonusattribut: Närvaro eller Ihärdighet
Nackdel: Alla Ventrue får -2 när de slår för att få en galenskap efter att de tappat Mänsklighet.
Tillåtna blodslinjer: Adrestoi, Bron, Canda Bhanu, Corajoso, Deucalion, Dragolescu, Geheim, Gorgon, Icarian, Macellarius, Malocusian, Melissidae, Nahualli, Rötgrafen, Sons of Cade, Sotoha

Ventrue är den självutnämnade klanen av Kungar. Ingen annan klan är fylld så till bredden med invigda vars arrogans endast överskuggas av deras ambition. Deras förmågor låter dem med lättja kontrollera och styra både, djur, människor, och andra invigda.

Ventrue har gett upphov till vampyrmyterna med aristokratiska vampyrer som från sina storslagna slott sprider skräck bland människorna. Trots det är Kungarna, mycket till deras missnöje, en av de yngsta klanerna. De påstår sig ha existerat ända sedan Troja föll, men ingenting har kunnat bekräfta deras existens förrän efter romarriket föll.

Nu för tiden har de en omisstaglig närvaro i alla större städer, och har allt som oftast en stor roll i den lokala politiken. Med det inte sagt att alla Kungar hänger i mötesrum och styr den dödliga flocken, även om många gör det. Ventrue är klanen av invigda med ambitioner och drivkraft, men makt över vad varierar från person till person.

Med stor makt kommer stora bekymmer, och en lite tråkig bieffekt i Ventrues blod är att de är väldigt benägna att tappa förståndet. Antingen till megalomani, paranoia eller att bara med åldern tappa greppet om verkligheten helt.

Som Ventrue kommer du få mycket spel kring att prestera och bringa ära till klanen. Ingen ung Ventrue bör fnysa på näsan åt lite grovgöra, men att få andra att göra det åt dem är alltid målet. En Ventrue-karaktär bör också ha tydliga ambitioner och storslagna mål.

Daeva

Vi behöver inte ens din närvaro för att kedja dig till oss

Smeknamn: Nymfer, Ormar
Discipliner: Celerity, Majesty och Vigor
Bonusattribut: Smidighet eller Manipulation
Nackdel: När en Daeva har möjlighet att bejaka sin last, men inte gör det, tappar den två viljestyrka.
Tillåtna blodslinjer: Anvari, Children of Judas, Duchagne, Erzébet, Gulikan, Kallisti, Mortifiers of The Flesh, Naditu, Nelapsi, Spina, Toreador

De legender som berättar om vampyrer som övernaturligt vackra och lockande är i sin grund och botten troligtvis baserat på klanen Daeva. Andra besläktade avundas deras gras och förmåga att snärja de dödliga med blott ett ord eller gest. Avundsjukan i andras ögon är för en Daeva nästan lika potent som färskt blod från det perfekta offret.

Daeva för sig som de perfekta rovdjuren, en sann ulv i fårakläder. Tyvärr så är klanens medlemmar så tomma på insidan att de inte kan njuta till fullo av sitt tillstånd.

Kända som Nymfer i besläktade värld, Daeva spenderar sin odöda existens i oundviklig dekadens oavsett vart och hur de söker makt eller njutning i sin tillvaro, och tack vare klanens mångfald av medlemmar kan den som söker hitta dem bland alla samhällsklasser och där Kyn samlas.

De flesta Nymfer är öppet sensuella varelser, men innerst inne är detta en artificiellt konstruktion. Deras förmåga att känna sann tillgivenhet och empati gentemot andra individer förtvinar då de av sin natur manipulerar de dödligas kärlek och andra besläktade så pass att en Daeva tillslut inte kan förstå dessa känslor som något annat än verktyg att uttnytja eller gester att härma. För i sitt innersta är alla nymfer lika andligt döda som deras fysiska kroppar är.

En Daeva är en skrämmande varelse då de lurar dig in i en känsla av trygghet, för att sedan med paranormal snabbhet och styrka övermanna dig. Nymfer passar lika bra in i att vara centrum på ett rave som att krossa allt motstånd i en bare-knuckle fighting pit.

De är också en mycket aktiv klan inom besläktades politik och det är inte ovanligt att en har hört rykten och kanske tillochmed träffat allt från regenter, harpyor till Sheriffer som alla tillhör Daevas klan.

Bland klubbägare, kultledare, eskorter och gängledare hittar man de förklädda Daeva, och du kan vara säker på att de är medvetna om din natur långt före du upptäcker vad de egentligen är. Ett monster i ulvakläder.

Den som spelar Daeva kan förvänta sig ett starkt maktspel inom klanen där de flesta bär sina kort öppet. En Daeva är ingenting i klanen om den inte har status i en kovenant, så det förväntas av en nymf att stiga i rankerna. Daevas är också de som rör sig mest bland kyn, då det är naturligt för klanen att manipulera det dödliga köttet och sinnet.

Mekhet

Skuggorna har ögon och öron överallt.

Smeknamn: Skuggor, Kryp
Discipliner: Auspex, Celerity, Obfuscate
Bonusattribut: Intelligens eller Kvicktänkthet
Nackdel: Tar en extra skada varje gång de tar skada av eld eller solljus.
Tillåtna blodslinjer: Agonistes, Alucinor, Khaibit, Libitinarius, Lynx, Mnemosyne, Morbus, Norvegi, Osites, Players,Sangiovanni

Mekhet är klanen som ses som snabba, diskreta och smarta. De legender om vampyrer som gömmer sig i skuggorna och livnär sig på intet ont anande offer handlar med stor sannolikhet om Mekhets och klanen anser sig till viss del stå för, och vara beskyddare av det vampyriska tillståndet och allt vad det innebär.

Skuggornas mästare och vänner, kultledare, lönnmördare, casanovas. Mekhet är på många sätt fördomar och nidbilder av vampyrer personifierade, i alla fall om vi ser tillbaka på historien. Många av världens äldsta invigda sägs vara av klan Mekhet och klanens namn och historia går att spåra tillbaka så långt som till faraonernas Egypten. Mekhet är en ljusskygg klan som fruktar solljus och eld mer än andra invigda eftersom deras hud och kött verkar brinna lättare och varmare än andra klaners.

Mekhet lever och frodas i mörkret, om natten och i skuggorna till den milda grad att andra ofta kallar medlemmar av klanen för Skuggor. Men utanför rampljuset kan en se betydligt klarare. Mekhet har inte sällan någon koppling till allt från ficktjuvarnas plundrande av väskor till politiker och affärspersoner som deras lik i garderoben.

Mekhet har alltid haft ett finger eller två med i invigdas historia och det är inte allt för ovanligt att medlemmar av andra klaner ber Mekhet om råd eller hjälp. De tenderar kanske inte vara de mest rättframma av personer, men det kan ligga till deras fördel. Anlitar du en Mekhet som livvakt kommer hon inte ge sig på varenda person som kommer för nära, utan utmana reella äkta hot med en otrolig talang i att hantera skjutvapen eller i kung fu, exempelvis. Hos Mekhet kan du vänta dig spetskompetens, informationsrikedom och eftertänksamhet.

Gangrel

Du trodde att du var högst på näringskedjan? Tänk igen, valp.

Smeknamn: Vildar, Djur
Discipliner: Animalism, Protean, Resilience
Bonusattribut: Hållning eller Uthållighet
Nackdel: Gangrel har svårt att motstå Bestens influens. De kan aldrig få högre värde än sin Humanity i en utmaning att motstå Frenzy.
Tillåtna blodslinjer: Bruja, Carnon, Childer of the Morrigan, Kerberos, Hounds of Actaeon, Les Gens Libres, Mabry, Mara, Moroi, Nepheshim, Shepherd

Medan vampyrer ger de dödliga skäl att vara rädda för mörkret så existerar det väsen som ger t.om besläktade anledning att känna fruktan - varelser som Gangrel, rovdjuren bland rovdjur, de mest vildsinta av bestar. Vilddjuren är kanske den enda klan vars blotta omnämnelse nästan alltid främjar en kall kår likväl som respektfull vördnad, för Gangrel är på många sätt den vampyriska rasens “ädla vildar”. När ett av Vilddjuren vaknar upp från sin omfamning söker de i nitionio fall av hundra att kapa alla sina band till sitt tidigare liv. Många föredrar djur och andra varelser och visar en öppen avsky mot den dödliga världen.

Även om de oftast behåller sin mänsklighet bibehåller de den i samband med sin nya tillvaro, och inte ett sätt att försöka hålla fast vid vad som har förlorats, för inget annat sätt är praktiskt för en klan vars själ är så intimt sammanflätat med sin inre best. Detta speciella band verkar ge många Gangrel en unik inblick de vampyriska tillståndet, och några av de klokaste vampyrerna att finna runtom världen härstammar från denna klan. Medan andra besläktade söker att bli forskare eller filosofer, samlandes oändlig data och poserande med sina teorier, väljer Gangrel att vara vampyrvärldens medicinmän, gurus och den ensamma eremiten med alla andliga svar du än söker.

Klanens svaghet ligger i deras närhet till sin best och detta visar sig ofta i en Vildes sätt att föra sig. Det finns alltid något djurisk över dem och detta påverkar även klanens uppbyggnad. Det finns ingen officiell struktur eller hierarki hos Gangrel, vilket binder många av deras filosofier och dogma om att respekt förtjänas med handling inte ord.

Gangrel har dock en bred kultur och är en av de få klaner som, trots att de värdesätter individen, nästan religiöst följer sina traditioner och läror. Även om de ofta leds av sin best så är de inte brutala barbarer (iallafall inte förrän de tappar tålamodet med dig) eller korkade monster, ty med höjda instinkter kommer kall och kalkylerande visdom. En gangrel kan vara arkeologen som återvänder från ruinerna ingen annan någonsin skådat, uteliggaren som talar klokare än de mest utbildade konsulter, den nattliga djurskötaren eller t.om din lokala shaman med sin lilla affär i den smutsigaste gränden.

Du som spelar Gangrel kan förvänta spel om balansgången mellan din förgångna mänsklighet och besten inom dig. En gangrelkaraktär är både krigare, jägare och åskådare, och många kommer till dem med frågor om vampyrernas natur.

Nosferatu

De är skrämmande, och skrämmande kompetenta.

Smeknamn: Nossar, Gastar
Discipliner: Nightmare, Obfuscate, Vigor
Bonusattribut: Hållning eller Styrka
Nackdel: Alla Nosferatu har någonting med dem som gör att människor inte kan acceptera dem.
Tillåtna blodslinjer: Baddacelli, Caporetti, Cockscomb society, Galloi, Lygos, Morotrophian, Order of saint Martin, Telamones, Yagnatia

Klan Nosferatu är de invigda i samhället som bär sin vampyriska natur på utsidan för alla att se. Alla invigda har på något vis drabbats negativt av sitt odöda tillstånd, och Nosferatu är den klan där det är som mest tydligt och påtagligt. Klanen består av personer som drar till sig negativ uppmärksamhet på allmänna platser. Det kan vara den extremt ärrade och sargade mannen två säten bakom dig på bussen, kvinnan som ser utmärglad och svulten ut som stirrar på dig från hörnet på krogen eller personen med en kroppshydda och ansiktsuttryck som uttrycker ren och skär ilska och hotfullhet som går bakom dig i parken och som får dig att nästan springa därifrån.

Långt ifrån alla nosferatu kan heller befinna sig bland människor. En del drar till sig så mycket oönskad uppmärksamhet att människorna runt dem förstår att någonting är fel, att det de ser inte är en människa utan ett monster. Monstruöst vanskapta eller som hämtade ur en skräckhistoria, många är de Gastar som håller sig djupt under ytan.

De här skygga varelserna har otroliga förmågor till att agera i lönndom, skrämmande styrka, och de förkroppsligar den monströsa destruktiva kraften som sägs vila inom varje invigd. Om det fanns ett alternativ, skulle de flesta andra klaner förmodligen föredra att aldrig associera sig med Nosferatu, men deras oföränderliga talanger och brutala våld gör dem för farliga att ignorera. Så andra invigda erbjuder dem en spänd gästfrihet, gömmer deras oro bakom försiktiga diplomater och ber att Nosferatu lämnar dem ifred så snart som möjligt.

Nosferatu kan vara stalkers, de kan vara skyddsänglarna som aldrig visar sig, kloakråttornas kungligheter, regelrätta cirkusfreaks eller monstret under sängen.


Innehåll Copyright © Masquerade Kalmar 2018. Alla Rättigheter reserverade

Vampire the Requiem © White Wolf Publishing - A Paradox Interactive AB company. All rights reserved.